Jestem analityczką transakcyjną w obszarze organizacji, konsultantką, coachem, trenerką umiejętności interpersonalnych i nauczycielką akademicką w Collegium da Vinci (Katedra Coachingu i Zarządzania). W swojej praktyce łączę analizę transakcyjną, podejście psychodynamiczne i systemowe. Jestem członkinią European Association for Transactional Analysis, a także certyfikowanym team coachem oraz certyfikowanym coachem Instytutu Gallupa. Swoją pracę poddaję regularnej superwizji.
Wierzę, że ludzie są OK oraz że podejmują najlepsze decyzje odnosząc się do wiedzy, którą na dany moment dysponują. Często wiedza ta jest ograniczana przez różne mechanizmy obronne, przyzwyczajenia, kontekst, w którym funkcjonujemy, a więc decyzje, które podejmujemy prowadzą do niesatysfakcjonujących czy nawet powodujących cierpienie rozstrzygnięć. Z tego wynika, że warto pracować na rzecz dobrego rozpoznania rzeczywistości, które jest możliwe jeśli jasno i bezpośrednio rozmawiamy z innymi o kwestiach trudnych, wstydliwych lub nieprzyjemnych, a także określamy, co działa i nie działa, z czego jesteśmy zadowoleni, a z czego nie. Dopiero dobre rozpoznanie rzeczywistości, zarówno tej wewnętrznej, jak i zewnętrznej, umożliwia wyszukiwanie opcji i rozwiązań, rozwój i zmianę.
Swoją pracę opieram na uważnym i pogłębionym procesie kontraktowania. W rzeczywistości organizacyjnej – kontraktowania trój- lub wielostronnego.
Nadrzędnym celem pracy w ramach AT jest autonomia, więc pracuję na rzecz rozwijania u moich klientów jej składników:
- Świadomości, o której mogłabym mówić dużo, ale jeśli miałabym zdefiniować ją najkrócej jak się da, powiedziałabym, że jest to umiejętność rozpoznawania własnych doznań i uczuć w odpowiedzi na bieżącą sytuację oraz wiedza o tym, jak moje przeszłe doświadczenia wpłynęły na to, co myślę i czuję tu i teraz. Ta samowiedza daje możliwość zatrzymywania reakcji emocjonalnych pochodzących z przeszłości, nieadekwatnych do sytuacji, w których się znajduję. Zachęca do dopytywania innych, czy dobrze rozumiem ich wypowiedź i intencję, mierzenia się z tym, co rzeczywiste, a nie wykreowane.
- Odwagi w dokonywaniu wyboru spośród różnych potencjalnych zachowań oraz przekonania, że zawsze istnieje więcej niż jeden możliwy sposób zachowania. Moim zdaniem odwagę można rozwijać tylko i wyłącznie w kontakcie z drugim człowiekiem, który zachęca nas do eksperymentowania i tworzy dobre warunki, żeby przekonać się – nie tylko zaplanować – że zmiana jest możliwa.
- Przywiązania – oznaczającego dla mnie umiejętność budowania pełnej zaufania relacji z innymi, gdzie można okazywać swoje prawdziwe uczucia i dzielić się nimi, a ponadto odczuwać akceptację siebie, ze wszystkimi cechami, trudami, doświadczeniami, frustracjami.
- Odpowiedzialności – oznaczającej gotowość do wzięcia odpowiedzialności za własne wybory oraz oczekiwania od innych tego samego i na koniec pozwolenia im na to.
Autonomię rozwijać można w moim poczuciu w dobrej, autentycznej relacji z trenerem, nauczycielem, konsultantem czy coachem, staram się więc stworzyć wraz z moimi klientami – obojętnie, w jakim kontrakcie pracujemy – przestrzeń do poszukiwań, błądzenia, dokonywania odkryć, pozbywania się złudzeń, snucia marzeń i planów, w której będą czuć moje wsparcie, akceptację i to, że – nawet jeśli mówię rzeczy niewygodne, a nawet zwłaszcza wtedy – stoję po ich stronie.
Wybrane szkolenia i certyfikaty:
- Szkoła Trenerów Komunikacji opartej na Empatii
- Szkoła Trenerów Grupa Spotkanie
- Szkoła Trenerów Trener Zmian
- Professional Coach (Approved Coach Specific Training Hours, International Coach Federation)
- Certified Team Coach Intact Academy
- Gallup Certified Strengths Coach
- Szkolenia zaawansowane z analizy transakcyjnej w dziedzinie organizacji prowadzone przez certyfikowanych analityków z Francji, Holandii i Wielkiej Brytanii (ponad 400 godzin, np. „The Leadership and Resielience”, “Coaching in Transactional Analysis”, “How to work with transference?”, “Professional Identity”, “Breakthrough in professional work”, “Contract with oneself and others”, “Autonomy and dependence. Motivation”, “Development of individuals in organizations”)
Doświadczenie:
Przeprowadziłam tysiące godzin działań edukacyjnych i rozwojowych, w tym szkoleń, warsztatów, coachingów indywidualnych oraz team coachingów dla klientów biznesowych, pracowników administracji publicznej i szkolnictwa wyższego.
Jestem wykładowczynią akademicką, nauczycielką, literaturoznawczynią, autorką książki o literaturze kobiecej w dwudziestoleciu międzywojennym, współautorką książki o coachingu i tłumaczką (artykuły z zakresu historii kultury i książka autobiograficzna Zofii Kubar The Double Identity). Obecnie debiutuję też w roli wspólniczki i wydawczyni – wraz z Wojtkiem zakładamy Dialogi i Zmysły oraz niebawem wydamy przetłumaczoną na język polski z naszej inicjatywy i pod naszą redakcją naukową książkę Experiential Educator. Principles and Practices of Experiential Learning Alice i Davida Kolbów.
O mnie w równoważnikach zdań:
Rzetelność, ciepło, uważność w kontakcie, dociekliwość; dostrzeganie w innych tego, co swoiste, unikalne, osobliwe, ciekawe, cenne i mówienie im o tym; intensywne, momentami kompulsywne, czytanie literatury i znajdowanie w niej nowych nazw dla starych doświadczeń i nowych nazw dla nowych doświadczeń; rozmowy z przyjaciółmi, o tej literaturze, o intensywności doświadczeń, na temat ich i moich osobliwości, unikalności; bycie dla innych, miłość, mozolna, trudna, czasem lekka i oczywista; tworzenie – tekstów, miejsc, doświadczeń, rozmów; wrażliwość, osobność, tęsknota za czymś niedefiniowalnym i ulotnym, wprawiająca w ruch, przysparzająca rozczarowań, wikłająca w światy nieodkryte, dająca impuls do fantazjowania i pisania; troska o los niesprawiedliwie przez los potraktowanych i zbyt rzadko jeszcze praca na rzecz tych osób i ich losu.