Wiedza w procesie uczenia się na doświadczeniu nieraz napotyka opór praktyki, ponieważ w przeżyciu wielu uczestników, jest ona jej przeciwieństwem. Praktyka i teoria w umyśle wielu osób funkcjonują jako dwie konkurencyjne domeny. Rzeczywistość jednak wzajemnych transakcji między wiedzą (teorią) a praktyką, jest jednak inna. Obydwie są ze sobą mocno powiązane, wzmacniają się wzajemnie, potęgują swoje możliwości i znaczenia. To co praktyczne nabiera dzięki wiedzy głębszego i szerszego znaczenia, to co teoretyczne nabiera dzięki praktyce funkcjonalności i konkretności osobistego doświadczenia.
Żebyśmy jako osoby uczące się mogli czerpać z wiedzy, musimy mieć w doświadczeniu poczucie, że ta wiedza jest mi do czegoś potrzebna, że jest użyteczna i że posiadanie jej (a nawet poszukiwanie jej) ma egzystencjalny lub chociaż praktyczny sens.
W poniższym filmie dzielę się trzema rozpoznaniami, które moim zdaniem, powinny znaleźć się w doświadczeniu osób uczących się, aby łatwiej było im zbudować sobie pozytywny stosunek do wiedzy z obszaru kompetencji interpersonalnych. Opowiadam także o naszych interwencjach trenerskich, które im w tym procesie pomagają.
Przed wami długa, i jednocześnie ważna, podróż. Mam nadzieję, że pełna inspiracji.
Cały film trwa: 53 minuty
Obejrzyj także:
- Wprowadzenie do serii mini-wykładów o zjawiskach psychicznego i nauce kompetencji interpersonalnych.
Źródła inspiracji do nagrania całej serii; Różnice w nauce kompetencji interpersonalnych a uczeniu innych umiejętności; Znaczenie znajomości zjawisk życia psychicznego w nauce kompetencji interpersonalnych.
- Odcinek 1. 5 zjawisk życia psychicznego mających wpływ na naukę kompetencji interpersonalnych.
Przegląd z “lotu ptaka” pięciu charakterystyk życia psychicznego, które warto jest brać pod uwagę w pracy trenerskiej. - Odcinek 2. Znaczenie nieświadomości w uczeniu kompetencji interpersonalnych.
Trzy ważne cechy nieświadomości i ich konsekwencje dla projektowania i prowadzenia procesów rozwoju kompetencji interpersonalnych. - Odcinek 3. Jak możemy docierać do nieświadomego i co jest tutaj niezbędne?
Jakie warunki są niezbędne do tego, abyśmy mogli korzystać z dynamiki nieświadomości oraz jakimi drogami możemy do nieświadomego docierać. - Odnicek 4. O relacyjności i transakcyjności naszego umysłu
Czerpiąc z teorii przywiązania opisuję transakcje umysłowe oraz zachęcam do wykorzystania bezpiecznego wzoru przywiązania, jako ciekawej kanwy ewaluacji relacji edukacyjnej.