Projekcja to powszechny mechanizm poznawczo-obronny, poprzez który rozumiemy świat i który wykorzystujemy nieraz, aby radzić sobie z niektórymi własnymi doświadczeniami. W każdej praktycznie relacji interpersonalnej korzystamy z tego mechanizmu (świadomie lub nieświadomie), kiedy chcemy poznać intencje, motywy, zamiary innych ludzi. W umyśle każdego z nas, w trakcie interakcji z innymi ludźmi, ciągle i ciągle powraca pytanie, “dlaczego on/ona tak się zachowują?”, “co nimi kieruje?”, “o co im tak naprawdę chodzi?”.
Kiedy odpowiadamy sobie na te pytania, a nie uchwytujemy w ani impulsu do ich zadania, ani momentu, gdy je sobie zadajemy, dość łatwo ulegamy własnym projekcją i interpretujemy zachowania innych ludzi przez pryzmat własnych schematów, myśli, emocji i doświadczeń.
W tym filmie opowiadam o tym czym mechanizm projekcji jest oraz w jaki sposób możemy rozumieć jego funkcję poznawczą i obronną. A żeby uchwycić ten wątek na przykładzie dzielę się legendarną historią szkoleniową, która od lat mi i innym trenerom służy jako opowieść pozwalająca w doświadczeniu dość łatwo uchwycić czym projekcja jest.
Zapraszam do obejrzenia.
Cały film trwa: 26 minut
Obejrzyj także:
- Wprowadzenie do serii mini-wykładów o zjawiskach psychicznego i nauce kompetencji interpersonalnych.
Źródła inspiracji do nagrania całej serii; Różnice w nauce kompetencji interpersonalnych a uczeniu innych umiejętności; Znaczenie znajomości zjawisk życia psychicznego w nauce kompetencji interpersonalnych.
- Odcinek 1. 5 zjawisk życia psychicznego mających wpływ na naukę kompetencji interpersonalnych.
Przegląd z “lotu ptaka” pięciu charakterystyk życia psychicznego, które warto jest brać pod uwagę w pracy trenerskiej. - Odcinek 2. Znaczenie nieświadomości w uczeniu kompetencji interpersonalnych.
Trzy ważne cechy nieświadomości i ich konsekwencje dla projektowania i prowadzenia procesów rozwoju kompetencji interpersonalnych. - Odcinek 3. Jak możemy docierać do nieświadomego i co jest tutaj niezbędne?
Jakie warunki są niezbędne do tego, abyśmy mogli korzystać z dynamiki nieświadomości oraz jakimi drogami możemy do nieświadomego docierać. - Odnicek 4. O relacyjności i transakcyjności naszego umysłu
Czerpiąc z teorii przywiązania opisuję transakcje umysłowe oraz zachęcam do wykorzystania bezpiecznego wzoru przywiązania, jako ciekawej kanwy ewaluacji relacji edukacyjnej. - Odcinek 5. Trzy rozpoznania na drodze do uznania wiedzy
Dzielę się trzema rozpoznaniami, które moim zdaniem, powinny znaleźć się w doświadczeniu osób uczących się, aby łatwiej było im zbudować sobie pozytywny stosunek do wiedzy z obszaru kompetencji interpersonalnych.