Startujemy w sierpniu 2023 roku
W sierpniu 2023 rozpoczniemy zajęcia w pierwszej edycji Szkoły Trenerów Kompetencji Interpersonalnych i Pracy z Grupą. Poniżej opisaliśmy kilka szczegółów, które pomogą Tobie zorientować się, na ile ta propozycja może być dla Ciebie ciekawa, atrakcyjna, dobra.
Jeżeli chciałbyś być na bieżąco z kolejnymi informacjami o Szkole, zapisz się na nasz newsletter. Jeżeli już rozważasz zapisanie się do Szkoły i potrzebujesz na tym etapie więcej informacji, skontaktuj się z nami mailowo lub telefonicznie. Z chęcią odpowiemy na Twoje pytania.
Idea Szkoły Trenerów Kompetencji Interpersonalnych i Pracy z Grupą
Tworzymy Szkołę, której fundamentem jest nasze rozumienia roli zawodowej trenera kompetencji interpersonalnych. Zależy nam, aby uczestnicy naszej Szkoły uczestniczyli w pogłębionym, profesjonalnie przygotowanym i prowadzonym doświadczeniu edukacyjnym, na podstawie którego, będą mogli z satysfakcją i odpowiedzialnością, projektować i prowadzić dobre procesy edukacyjne i rozwojowe w obszarze kompetencji interpersonalnych.
Według nas głównym zadaniem trenera jest pomoc innym ludziom (pojedynczym uczestnikom, zespołom lub organizacjom) w uczeniu się i rozwoju w obszarze interpersonalnym oraz wdrażaniu pozytywnych zmian w sobie lub w swoim otoczeniu. Aby skutecznie i profesjonalnie wykonywać ten zawód trzeba mieć sporo wiedzy i umiejętności, a także rozwijać w sobie osobistą odpowiedzialność za to, co i w jaki sposób robimy.
W naszym rozumieniu, jako trenerzy przede wszystkim pracujemy z drugim człowiekiem i dla drugiego człowieka. W trakcie pracy nie koncentrujemy się jednak jedynie na perspektywie pojedynczego uczestnika, a staramy się, aby, w zależności od kontraktu, podmiotem naszych interwencji były także: grupa edukacyjna, zespół, któremu pomagamy czy organizacja dla której pracujemy.
Bycie trenerem związane jest z pracą w bliskim kontakcie z drugim człowiekiem. W trakcie wspólnej pracy dotykamy bardzo często tego, co dla ludzi jest szczególnie ważne: ich ambicji, nadziei, obaw, emocji; ich doświadczeń,; ich wyzwań, dylematów i trudności. Ten kontekst pracy wymaga od nas uważności i rozeznania w szerokiej dynamice zarówno indywidualnych jak i systemowych sił, ciągłego zastanawiania się nad konsekwencjami podejmowanych interwencji, dokonywania wyborów i rozstrzygnięć co do treści i formy pracy, brania odpowiedzialności za nasze działania nie tylko w kontekście tu i teraz (to szkolenie, ten proces, ten klient), ale w szerszym kontekście tego na ile to, co robimy służy drugiemu człowiekowi i jest robione dla jego dobra. Między innymi z tego względu uważamy też, że warto jest dążyć do tego, aby trener kompetencji interpersonalnych był zawodem zaufania publicznego.
W tym zawodzie, co równie ważne, pracujemy przede wszystkim sobą, tym co wiemy, co potrafimy, jak definiujemy swoją rolę, a także, jak definiujemy samych siebie. Nieodłączną towarzyszką w naszej pracy jest teoria, która w dużej mierze wyznacza zakres możliwych profesjonalnych oddziaływań i to zarówno w treści (jak rozumiemy sytuację, czego uczymy, co rozwijamy, co wspieramy), w formie (jaką metodą to osiągamy, w jaki sposób prowadzimy zaplanowane procesy, do jakich obszarów przykładamy siłę naszych oddziaływań), jak i w kontekście (kto lub co jest podmiotem naszych oddziaływań, czy pracujemy z uczestnikiem czy grupą, czy wspieramy zespół, czy wspieramy organizację).
Poziom naszych kompetencji z kolei determinuje to, na ile udaje nam się osiągać zaplanowane efekty, na ile to, co wiemy i chcemy zrobić, udaje nam się wcielić w życie. Nasza tożsamość zawodowa określa natomiast pozycję, jaką przyjmujemy w kontakcie z innymi ludźmi, sposób budowania autorytetu, wyznacza także zakres dbałości o swój rozwój oraz sposób budowania relacji z różnymi partnerami. A każdy z powyższych elementów zarówno wyrasta jak i oddziaływuje na to, jakimi jesteśmy lub stajemy się w ramach wykonywania tej pracy ludźmi.
W naszym rozumieniu bycie trenerem, ta rola zawodowa, która wymaga bycia w ciągłym dialogu ze sobą, z metodą, z własnymi autorytetami, z wiedzą, z innymi profesjonalistami.
Mając na uwadze znaczenie i zakres roli trenerskiej naszą ideą jest stworzenie Szkoły Trenerów, która pozwoli w jak największym stopniu odpowiedzieć na wymagania tej roli oraz potrzeby osób, które chcą z pełnym profesjonalizmem, świadomie, mądrze i z satysfakcją tą rolę pełnić. Zależy nam, aby zarówno treść merytoryczna, intensywność i zakres szkolenia, jak i sposób pracy pozwalał uczestnikom rozwijać się zawodowo oraz integrować zdobywane kompetencje z wizją siebie oraz wspierać świadomie budowaną na tej podstawie profesjonalną tożsamość trenera kompetencji interpersonalnych.
Ramy teoretyczne i praktyczne naszego podejścia
Do rozumienia i definiowania poszczególnych aspektów pracy trenera i zadań związanych z pełnieniem tej roli wykorzystujemy różne paradygmaty psychologiczne. Do rozumienia życia wewnętrznego człowieka, dynamiki relacji między myślami, emocjami, doświadczeniami, motywami czy potrzebami wykorzystujemy najczęściej koncepcje psychodynamiczne i analityczno-transakcyjne.
Aby uchwycić człowieka w jego relacjach z innymi ludźmi oprócz powyższych ujęć włączamy także konceptualizacje oparte na nurtach humanistycznych, szczególnie w ich aspekcie budowania relacji, kontaktu i świadomej komunikacji, a także samorealizacji i sensu życia.
Aby zrozumieć dynamikę grupy, zespołu i organizacji sięgamy także do rozstrzygnięć analityczno-transakcyjnych i psychodynamicznych.
W aspekcie dydaktyki w największym stopniu korzystamy z filozofii uczenia się na podstawie doświadczania i metodyki treningów umiejętności w oparciu o coaching narzędziowy.
W każdym z tych aspektów przyświeca nam idea: najpierw rzetelna diagnoza, potem adekwatna interwencja.
Powyższe ramy teoretyczne włączamy w praktyczny model współpracy trenera na rynku usług doradczo-szkoleniowych przede wszystkim w Polsce, w którym oprócz umiejętności merytorycznych i dydaktycznych ważne są też m.in. kompetencje:
– nawiązywania współpracy z klientami, zleceniodawcami i uczestnikami;
– przeprowadzania diagnozy i projektowania na jej podstawie skutecznych interwencji;
– przedstawiania, argumentowania a nieraz i sprzedawania przygotowanych przez siebie pomysłów;
– wieloaspektowego kontraktowania planowanych działań rozwojowych z interesariuszami tych procesów;
– tworzenia wokół siebie życzliwej i pomocnej sieci wsparcia innych profesjonalistów.
Na tej bazie staramy się wypracować i coraz bardziej zdefiniować spójne i wieloaspektowe podejście do diagnozy, planowania, projektowania i prowadzenia różnych interwencji trenerskich. Podejście to od lat testujemy i rozwijamy na bazie naszych doświadczeń i kolejnych teoretycznych rozstrzygnięć, które poznajemy. Będziemy też dzielili się nim w ramach Szkoły Trenerów.
Planowane Formy Edukacji i Rozwoju
W ramach Szkoły Trenerów Kompetencji Interpersonalnych i Pracy z Grupą będziemy realizowali wiele różnych aktywności rozwojowych. Do najważniejszych z nich zaliczamy:
Trening interpersonalny – intensywne doświadczenie rozwojowe pozwalające doświadczyć sił grupowych i pogłębić rozumienie siebie w kontekście różnych indywidualnych i interpersonalnych aspektów funkcjonowania. Prowadzimy trening metodą niedyrektywną, w oparciu o proces grupowy i psychodynamiczne rozumienie grupowej dynamiki.
Trening kompetencji – w ramach Szkoły niektóre zjazdy będą miały postać realnych treningów kompetencji skoncentrowanych na rozwoju w obszarach komunikacji, asertywności i inteligencji emocjonalnej. Każdy z tych treningów będzie integralną całością pozwalającą słuchaczom szkoły doświadczyć bycia uczestnikiem krótkiej formy szkoleniowej.
Warsztaty trenerskie – podczas których będziemy tworzyć przestrzeń do rozwijania kompetencji niezbędne do profesjonalnego pełnienia roli trenerskiej, będziemy wymieniać się doświadczeniami, wspólnie uczyć się i pomagać sobie w rozwoju.
Seminaria rozwojowe – będzie to regularna część zjazdów, w ramach których będziemy omawiali wybrane modele bądź koncepcje psychologiczne. Seminaria będą prowadzone w formie dyskusji wokół wybranych lektur.
Wykłady – elementem edukacji będzie także spora porcja wiedzy przekazywana w formie wykładowej. Wykłady będą dotyczyły różnych aspektów teoretycznych, filozoficznych, metodologicznych wchodzących w skład naszego podejścia do pracy trenerskiej.
Superwizja pracy własnej – na drugim roku Szkoły uruchomimy grupy superwizyjne, których celem będzie wspólne uczenie się poprzez omawianie i analizowanie realnych procesów edukacyjnych czy rozwojowych prowadzonych przez uczestników szkoły.
W ramach Szkoły będziemy także służyli indywidualnymi konsultacjami, sporą dawką informacji zwrotnych, bogatymi materiałami trenerskimi, a w miarę pojawiających się możliwości będziemy tworzyli także przestrzeń do samodzielnej pracy trenerskiej.
Korzyści z uczestnictwa
Naszą misją i celem jest zaprojektowanie i przeprowadzenie procesu edukacyjno-rozwojowego, który umożliwi uczestnikom jak najlepsze przygotowanie się lub wzmocnienie w pełnieniu roli trenera kompetencji interpersonalnych. Zależy nam na tym, aby uczestnicy naszej Szkoły Trenerów byli gotowi do mądrego, świadomego, efektywnego i realistycznego prowadzenia szkoleń czy warsztatów, ale też bardziej złożonych procesów edukacyjnych i rozwojowych.
Wierzymy, że uczestnictwo w Szkole zapewni:
- Solidne przygotowanie do pełnienia roli trenera kompetencji interpersonalnych i pracy z grupami w różnych kontekstach i kontaktach: edukacyjnym, rozwojowym, doradczym, wspierającym zmianę, diagnostycznym.
- Zdobycie lub uporządkowanie wiedzy dotyczącej pełnego spektrum zadań i odpowiedzialności trenera od umiejętności dokonywania diagnozy, wyboru, planowania i projektowania interwencji, do skutecznego realizowania zaplanowanych działań.
- Zyskanie większego rozeznania w sobie, większej gotowości do pełnienia tej roli zawodowej i czerpania z niej satysfakcji oraz odwagę do projektowania i prowadzenia swoich procesów szkoleniowych.
- Wypracowanie lub ugruntowanie swoich kompetencji trenerskich, aby móc pracować sobą w spokoju i uważności oraz w autentycznym i pogłębionym kontakcie z klientami, uczestnikami i grupą.
- Pogłębioną wiedzę z obszaru psychologii komunikacji, rozwoju, edukacji i organizacji. Intensywne doświadczenie rozwojowe stanowiące ważny punkt w rozwoju trenerskim.
- Bogate materiały szkoleniowe, bazę strategii, taktyk i technik trenerskich, które będzie można swobodnie wykorzystywać we własnych procesach szkoleniowych.
- Certyfikat poświadczający zdobyte kompetencje i odbyte szkolenie, wystarczający do uzyskania I stopnia trenerskiego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Możliwość uzyskania osobistych rekomendacji zawodowych.
Zapraszamy:
- Osoby rozpoczynające lub przygotowujące się do bycia trenerem kompetencji interpersonalnych, które poszukują kompleksowego i spójnego modelu prowadzenia szkoleń, pracy z grupą oraz pełnienia roli trenera.
- Trenerów już pracujących w zawodzie, którzy chcą wzmocnić swój profesjonalny warsztat, udoskonalić pogłębiony sposób pracy z klientami i uczestnikami zajęć, poszerzyć psychologiczne rozumienie człowieka w procesie zmiany i rozwoju, dynamiki grupy i różnych odsłon roli trenerskiej.
- Trenerów, którzy poszukują pogłębionego doświadczenia rozwojowego, które pomoże im pełniej zintegrować swoją wiedzę i kompetencję z własną tożsamością zawodową, świadomiej odkrywać i budować solidny i spójny indywidualny styl pracy.
- Coachów, edukatorów, konsultantów, którzy chcą rozwinąć zakres swoich oddziaływań edukacyjnych i rozwojowych, poznać efektywne sposoby prowadzenia szkoleń i warsztatów, nauczyć się pracy z grupami w oparciu o bliski i autentyczny kontakt w różnych kontraktach.
- Profesjonalistów pracujących z ludźmi, którzy chcą się rozwijać dzięki poszerzaniu autentycznego, świadomego kontaktu ze sobą, swoimi emocjami, zasobami i trudnościami, dążeniu do odnajdywania w nich sensu i znaczenia oraz rozumienia ich w szerszym kontekście psychologicznych i systemowych teorii oraz perspektyw doświadczania i rozumienia innych ludzi.
Wstępne założenia organizacyjne Szkoły:
Czas trwania Szkoły: 2 lata
Liczba zjazdów szkoleniowych: 20
Czas trwania zjazdu szkoleniowego: 2 pełne dni (sobota-niedziela)
Czas trwania treningu interpersonalnego: 5 dni/ 40h (wtorek – sobota)
Łączna liczba godzin edukacyjnych: 370 h
Liczba osób w grupie: 12-14
Koszt uczestnictwa: ostateczny koszt jeszcze nie jest znany
Warunki uczestnictwa:
Rozmowa kwalifikacyjna, podczas której uzgadniamy wzajemne oczekiwania i możliwości.
Dokonanie opłaty za udział w Szkole.
Warunki ukończenia Szkoły i uzyskania certyfikatu:
Obecność na 80% zjazdów szkoleniowych.
Pełna obecność na treningu interpersonalnym.
Wykonanie zaplanowanych zadań edukacyjnych.
Superwizja własnego procesu szkoleniowo – rozwojowego.
Uzyskanie pozytywnych rekomendacji trenerskich superwizorów szkoleniowych.
Sprawdź też: Program Szkoły Trenerów – poruszane zagadnienia
W niedługim czasie umieścimy kolejne informacje o Szkole. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej już teraz , napisz lub zadzwoń do nas. Możesz też zapisać się do newslettera, a my prześlemy do Ciebie więcej informacji kiedy tylko się pojawią.